Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

w Dynowie

Dodatek mieszkaniowy - ogólne informacje

Dodatek mieszkaniowy – ogólne informacje

Dodatek mieszkaniowy to świadczenie dedykowane dla osób, których sytuacja finansowa pogorszyła się lub które ze względu na swoje niskie dochody nie są w stanie ponosić wydatków za lokal.

Dla kogo jest dodatek mieszkaniowy, a także ile wynosi taki dodatek?

O dodatek mieszkaniowy ubiegać się może każdy – niezależnie od tego, czy mieszka w mieszkaniu komunalnym, spółdzielczym, własnościowym, czy nawet w domu prywatnym. Istotny jest jedynie niski dochód, metraż zajmowanego lokalu i tytuł prawny do lokalu. Co niezmiernie ważne – o dodatek mogą ubiegać się nawet osoby już czynszowo zadłużone (nie gra to roli w przyznawaniu dodatku). O dodatek występuje się raz na pół roku (ale można go otrzymać dowolną ilość razy – tak długo jak jest potrzebny). Decyzja o jego przyznaniu zależy od dochodu rodziny i wysokości opłat za zajmowany lokal, może zmniejszyć koszty utrzymania mieszkania nawet o kilkaset złotych. Jest więc znaczącym wsparciem.

Jakie kryteria należy spełnić aby uzyskać dodatek mieszkaniowy?

Dodatek mieszkaniowy przysługuje w związku z zamieszkiwaniem w jednym lokalu mieszkalnym albo zajmowaniem jednego lokalu mieszkalnego. Może przysługiwać na podstawie więcej niż jednego z tytułu prawnego:

  • najem lub podnajem lokalu mieszkalnego;
  • spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;
  • prawo własności do samodzielnego lokalu;
  • brak tytułu prawnego – oczekiwanie na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku nie przekracza w gospodarstwie jednoosobowym 40% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku (ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego) a w gospodarstwie wieloosobowym 30% przeciętnego wynagrodzenia.

Od 11 lutego 2025 r. kryterium dochodowe wynosi 3 272,69 zł w gospodarstwie jednoosobowym oraz 2 454,52 zł w gospodarstwie wieloosobowym.

Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 0,5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej tj. kwota 40,91 zł.

  • dla 1 osoby – 35 m² ale maksymalna powierzchnia uprawniająca do dodatku to 45,50 m²
  • dla 2 osób – 40 m² maksymalna powierzchnia to 52 m²
  • dla 3 osób – 45 m² maksymalna powierzchnia to 58,50 m²
  • dla 4 osób – 55 m² maksymalna powierzchnia to 71,50 m²
  • dla 5 osób – 65 m² maksymalna powierzchnia to 84,50 m²
  • dla 6 osób – 70 m² maksymalna powierzchnia to 91 m²
  • jeśli w lokalu mieszka więcej niż 6 osób – dla każdej następnej osoby zwiększa się powierzchnię normatywną o 5 m kw.

Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. Normatywną powierzchnię powiększa się niezależnie od liczby osób w gospodarstwie domowym – ma to zastosowanie również w przypadku jednoosobowego gospodarstwa domowego. Dokumentem potwierdzającym prawo do zamieszkiwania w oddzielnym pokoju jest orzeczenie powiatowego, miejskiego lub wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, zawierające stosowne wskazanie.

Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom oraz nie wlicza się ich do gospodarstwa domowego jeżeli przebywają instytucji zapewniającej nieodpłatne pełne całodobowe utrzymanie tj.:

  • domu pomocy społecznej;
  • młodzieżowym ośrodku wychowawczym;
  • schronisku dla nieletnich;
  • zakładzie poprawczym;
  • zakładzie karnym;
  • szkole, w tym w szkole wojskowej

W miejscu zamieszkania wnioskodawcy może być przeprowadzony wywiad środowiskowy. Odmowa złożenia oświadczenia majątkowego, występowanie rażących dysproporcji między deklarowanymi dochodami a faktycznym stanem majątkowym, stwierdzenie, iż faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji skutkuje odmową przyznania dodatku mieszkaniowego. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku mieszkaniowego.  

Definicję dochodu stanowi ustawa o świadczeniach rodzinnych
Dochód = przychód - koszty uzyskania przychodu - podatek należny od osób fizycznych - składki na ubezpieczenia społeczne - składki na ubezpieczenia zdrowotne - alimenty zapłacone na rzecz innych osób spoza gospodarstwa domowego

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego potwierdzony przez zarządcę domu lub inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal,
  • osoby zamieszkujące w lokalach innych niż będące w zasobach mieszkaniowych miasta Gdańska zobowiązane są dołączyć kartę kryteriów potwierdzoną przez zarządcę lub administratora,
  • deklaracja o wysokości dochodów gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku
  • dokument potwierdzający wysokość dochodów osiągniętych w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku,
  • wysokość opłat za lokal obowiązujących w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowanego lokalu – do wglądu,
  • dowód osobisty do wglądu,
  • w przypadku właściciela domu jednorodzinnego wymagane jest ponadto złożenie dokumentu lub oświadczenia potwierdzającego powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenia technicznego domu,
  • wnioskodawcy, u których w lokalu występuje brak: centralnego ogrzewania, centralnej ciepłej wody lub w budynku brak instalacji gazowej zobowiązany jest złożyć oświadczenie o sposobie wypłaty ryczałtu na zakup opału.

Kiedy wypłacany jest dodatek mieszkaniowy?

Dodatek mieszkaniowy wypłaca się zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny, z góry, w terminie do 10. dnia każdego miesiąca.

Zarządca budynku albo inna osoba uprawniona do pobierania należności za lokal mieszkalny zalicza dodatek mieszkaniowy na poczet przysługujących lub rozliczanych za jej pośrednictwem należności za zajmowany lokal mieszkalny.

Gdzie złożyć wniosek?

osobiście

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Rynek 2
36-065 Dynów

za pośrednictwem poczty

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Rynek 2
36-065 Dynów

w formie elektronicznej, za pośrednictwem

Portalu ePUAP – http://epuap.gov.pl 


Wymagane dokumenty

1.   wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego potwierdzony przez zarządcę domu lub inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal,

2.   osoby zamieszkujące w lokalach innych niż będące w zasobach mieszkaniowych miasta Gdańska zobowiązane są dołączyć kartę kryteriów potwierdzoną przez zarządcę lub inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal,

3.   wysokość opłat za lokal obowiązujących w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku, np. jeśli wniosek składany jest w lipcu - wydatki z czerwca,

4.   dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowanego lokalu, np. kopia wypisu z księgi wieczystej lub aktu notarialnego, kopia umowy najmu, kopia decyzji o przydziale lokalu, kopia umowy podnajmu, kopia umowy użyczenia

-    w przypadku otrzymania lokalu w spadku - postanowienie o nabyciu spadku oraz masie spadkowej lub zaświadczenie ze spółdzielni lub numer księgi wieczystej,

-    w przypadku przyznania prawa do lokalu socjalnego - kopia wyroku sądu przyznającego prawo do lokalu,

-    w przypadku przyznania prawa do lokalu zamiennego – dokument potwierdzający przyznanie prawa do lokalu zamiennego,

-    w przypadku właścicieli domów jednorodzinnych – dokument potwierdzający własność.

5.   dokument stwierdzający tożsamość osoby ubiegającej się o świadczenie - do wglądu,

6.   w przypadku właściciela domu jednorodzinnego wymagane jest ponadto złożenie dokumentu lub oświadczenia potwierdzającego powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenia technicznego domu,

7.   wnioskodawcy, u których w lokalu mieszkalnym występuje brak: centralnego ogrzewania, centralnej ciepłej wody lub w budynku, w którym znajduje się lokal mieszkalny - brak jest instalacji gazowej, zobowiązani są złożyć oświadczenie o sposobie wypłaty ryczałtu na zakup opału.

8.   deklaracja o wysokości dochodów gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku. Dochód gospodarstwa domowego to: przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne, pomniejszony o kwoty alimentów świadczonych na rzecz osób spoza gospodarstwa domowego. 

9.   dokument potwierdzający wysokość dochodów osiągniętych w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku, w tym odpowiednio:

-     zaświadczenie o przychodzie wnioskodawcy oraz członka gospodarstwa domowego podlegającym opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pomniejszonym o koszty uzyskania, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne (wzór do pobrania),

-     zaświadczenie wnioskodawcy oraz członków gospodarstwa domowego o innym dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,

-     orzeczenia sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej, odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem, lub innego tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, zobowiązujących do alimentów na rzecz osób w gospodarstwie domowym lub poza gospodarstwem domowym,

-     oświadczenia o wysokości otrzymanych alimentów,

-     przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów, jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub ugodą zawartą przed mediatorem lub innym tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do ich płacenia na rzecz osoby spoza gospodarstwa domowego,

-     w przypadku gdy osoba uprawniona nie otrzymała alimentów albo otrzymała je w wysokości niższej od ustalonej w orzeczeniu sądu, ugodzie sądowej lub ugodzie zawartej przed mediatorem lub innym tytule wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd:

-     zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów
lub

-     informację właściwego sądu lub właściwej instytucji o podjęciu przez osobę uprawnioną czynności związanych z wykonaniem tytułu wykonawczego za granicą albo o niepodjęciu tych czynności, w szczególności w związku z brakiem podstawy prawnej do ich podjęcia lub brakiem możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą, jeżeli dłużnik zamieszkuje za granicą,

W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą

-     na zasadach ogólnych - oświadczenie o dochodzie za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku (w plikach do pobrania),

-   dotyczące osób rozliczających się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - oświadczenie o przychodzie za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku, oraz o wysokości stawki podatku (w plikach do pobrania).

W przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne

-     zaświadczenie właściwego organu gminy, nakaz płatniczy o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni.

Wyliczenie dochodu danego gospodarstwa domowego odnosi się wyłącznie do osób, które w chwili składania wniosku faktycznie na stałe zamieszkują w danym lokalu.

Termin i sposób załatwienia

Termin załatwienia sprawy do jednego miesiąca. Sprawy szczególnie skomplikowane do dwóch miesięcy.
Postępowanie kończy się wydaniem decyzji administracyjnej.

Linki





                                                                                                                                                                                    Projekt i realizacja: MOPS Dynów